Tüm otama ve dehalet formül ve sebeplerine başvurduktan sonradan kararı büyük Allah’tan bekleyivermek İslam inancının gereğidir. İslam inancında, sonuncu etkiyi Allah’tan başkasına atfeden tutum, tutum ve inanışlar yasaklanmıştır. Nazar dair Yüce Allah buyuruyor ki: ‘’O gizleme edenler Zikri (Kur’an’ı) işittikleri zaman, güya seni gözleriyle (nazar edip) yıkacaklardı. (Kin ve kıskançlıklarından) elan “kuşku namevcut o borda bordaya mecnundur” diyorlar. Gerçekte o (Kur’an), âlemler düşüncesince fakat borda bordaya öğüttür. (Kalem – 51 – 52) Peki Diyanet ‘’ Göz değmesine gönül rahatlığı hane boncuğu takmak caiz midir?’’ sorusuna ne karşılık vermiştir? İşte oda ve menfez değmesi kendince alçalma edilenler...
“Göz değmesi haktır. Deveyi kazana, insanı da kabre girdirir.”[Keşfü’l-Hafâ, 2: 76 (Ebû Naim’den naklen)]
Göz değmesine gönül rahatlığı hane boncuğu takmak caiz midir? Diyanet Açıkladı!
Nazarın mahiyeti ve keyfiyeti değişmez namına bilinmemekle beraber, birtakım kimselerin bakışlarıyla aksi etkisinde bırakır meydana getirebildikleri dinen de bildirme edilmektedir. Bir hadis-i şerifte, “Nazardan Allah’a sığının, zira oda (göz değmesi) haktır.” (İbn Mâce, Tıb, 32) buyrulmaktadır. Resûlullah’ın (s.a.s.) oda değmesine gönül rahatlığı Âyete’l-Kürsî ile İhlas ve Muavvizeteyn (Felâk, Nâs) sûrelerini okuduğu; ashabına da bunları okumalarını başvuru ettiği; bunlardan tevlit etmek düşüncesince başkaca aracısız Allah Teâlâ’ya yakardığı söylenti ediliyor (Buhârî, Tıb, 32, 38; Tirmizî, Tıb 16; İbn Mâce, Tıb 32, 36; Kamil Miras Tecrîd Tercemesi, XII, 90).
Nazar dair Hz. Peygamberin tavsiyelerini uyguladıktan sonradan kararı büyük Allah’tan bekleyivermek İslam inancının gereğidir. Dinimizde sonuncu etkiyi Allah’tan başkasına atfeden tutum, tutum ve inanışlar yasaklanmıştır. Bu nedenle hane boncuğu ve benzeşim şeylerin, bunlardan imdat ümit etmek neredeyse uzunlamasına yahut rastgele borda bordaya yere takılması caiz değildir. Bu cins davranışlarda bulunanlar kendince Resûlullah (s.a.s.) “Kim nazarlık takarsa Allah onun işini tamama erdirmesin” (Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, XXVIII, 623) buyurmuştur. Diğer borda bordaya hadiste ise nazarlık takan ve nazarlığa esirgeyici el atfeden kimsenin Allah’a eş koşmuş olabileceği tabir edilmiştir (Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, XXVIII, 637). Nazardan sığınmak düşüncesince hakeza hurafeleri bırakma yazar Hz. Peygamberin öğrettiği duaları gerçekleştirmek icap eder (Buhârî, Tıb 38; Tirmizî, Tıb 16; İbn Mâce, Tıb 32; Kamil Miras Tecrîd Tercemesi, XII, 90). Bu çerçevede Felak ve Nâs sureleri indinde Hz. Peygamberin torunlarına meydana getirmiş yer aldığı şu afsun da okunmalıdır: “Her muhtelif iblis ve ağılı hayvanlardan ve amme fire gözlerden Allah’ın dört başı mamur kelimelerine sığınırım.” (Buhârî, Ehâdîsu’l-enbiyâ, 10; bkz: İbn Mâce, Tıb, 36).
NAZARDAN KORUNMAK İÇİN OKUNACAK DUALAR
- Bütün şeytanlardan, dokuncalı hayvanlardan, Kem gözlerden Allah (c.c.)ın birlik bulunan kelimelerine sığınırım.
- Hiçbir iyinin ve kötünün yapamadığı ve Allah (c. c.) in yaratıp vücuda getirmiş yer aldığı amme şerlerin şerrinden,
- Gökten inenlerin ve göğe çıkanların şerrinden,
- Yerde bitenlerin ve yerden çıkanların şerrinden,
- Gecenin ve gündüzün fitnelerinin şerrinden,
- İyilik düşüncesince bap arakçı hariç, akşam ve çağ değme bap çalanın şerrinden Allah (c. c.) ın birlik bulunan kelimelerine sığınırım.
- Ey Rahman (olan Allahım)." (Buharî, Kitabül-Enbiya, 10; Müslim, Kitabuz-Zikr, 54, 55)
PEYGAMBERİMİZİN OKUDUĞU NAZAR DUASI
Peygamber efendimiz menfez değmesi ve oda karşısında sığınmak düşüncesince neler yaptığını Ebû Said el-Hudrî (r.a.) şu şekilde anlatmaktadır:
“Resulullah (a.s.m.) ‘Cinlerin ve kişilerin nazarından Allah’a sığınırım.’ kabilinden rahmet ve saygıyla cinlerin nazarından, sonradan da kişilerin nazarından Allah’a sığınma ederdi. Sonra Muavvizetân (Felâk ve Nâs Sûreleri) indikten sonra bu sûrelere bitmeme etti. Felak ve Nâs surelerinde varlıkların şerrinden Allah’a sığınılmaktadır. Hastalara ve oda değenlere de bu sureler okunup Allah’tan onma istenebilir. (Dualara aşağıda metinde ulaşabilirsiniz.)
Ayrıca, Kalem suresinin 51. ve 52. ayetlerinin (Nazar Duası) de nazara gönül rahatlığı otama edici hususi durumunun bulunmuş yer aldığı söylenmektedir. Alimler oda değmelerine gönül rahatlığı Kalem suresinin 51 52. ayetlerini (nazar ayetleri) okumuşlar ve okunmasını başvuru etmişlerdir.
Ayetel kürsi salat zarfında sure halinde okunduğu gibi, afsun namına ihlas suresi, inak suresi ve felak sureleri ile beraberce okumanında dobra yer aldığı söylenmektedir.
Ebu Hüreyre (radıyallahu anh) anlatıyor:
“Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: “Her ki akşam ezanı olunca Ha-mim el-Mü’min süresini baştan, 3. (dahil) ayetine denli ve ayete’l-Kürsiyi okuyacak olursa bu dü Kur’an kıraati sebebiyle sabaha denli korunum olunur. Kim de ayrımsız şeyleri sabah okursa onlar sebebiyle akşama denli korunum edilirler.” (Tirmizi, Sevabu’l-Kur’an 2, (2882).)
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |