Taşıyıcı üvey ana dünkü müşterek fenomen değil. Kadınların başkalarına hasretmek düşüncesince döl doğurması bin senelerdir mevcud müşterek eylem.
Fakat hızla gelişen teknolojinin ilerlemesi, kültürel yaklaşımın yumuşaması ve hâlâ geç yaşta döl etme trendi zımnında hamal annelikte müşterek patlama yaşanıyor.
Son 20 yılda bu, toptan müşterek fenomene dönüştü. Kaç çocuğun hamal annelikle dünyaya geldiğine müteallik toptan müşterek data bulunmasa da 2012 senesinde meydana getirilen müşterek çalışma, hamal üvey ana etrafındaki endüstrinin 6 bilyon dolara ulaştığını hesaplıyordu.
Sadece İngilterede 2011den 2018e genişliğinde hamal üvey ana sonrası mahkemeden maruz yetke belgelerinin sayısı 121den 368e çıktı.
Fakat esas skor bundan hâlâ müşterek tomar olabilir, çünkü yetke vesikası onama buyurmak mecburi değil.
Taşıyıcı üvey ana manşetlerde
Taşıyıcı anneliğin dü şekli mevcut: Taşıyıcı anneye çocuğun annesinden tahsil edilen haya ve babasından tahsil edilen spermin yerleştirildiği müşterek formül ile; hamal annenin yumurtasının kullanıldığı öbür yöntem.
Taşıyıcı üvey ana uygulamasının şişman avantajları var, başta de saf yollardan döl doğuramayan hanımlar için. Bunun yardımıyla erat ve çiftler, güçlü evlat iktisap süreciyle uğraşmadan "kendi" çocuklarını büyütebiliyor.
Taşıyıcı anneliklerin çoğunda proses problemsiz müşterek biçimde gerçekleşiyor. Fakat bu yöntemin popülerliğinin arkasında, son senelerde gazetelerin manşetlerine de çıkan insancasına müşterek değer ve gizil biçimsiz prosedür de yatıyor.
Örneğin Gammy döl örneği dünyayı beklenmeyen etmişti. Gammynin ebeveynlerinin down sendromu zımnında bebeği hamal annesinden edinmeyi reddedip, mânialı sıfır koşa kardeşini Taylanddaki anneden alarak Avustralyaya götürdükleri basına yansımıştı.
Daha sonraları müşterek murafaa sonucu babanın evladı ayrılma etmiş olmadığına hükmetse de, insanın eskiden ufaklıklara müteveccih eşeysel taksirat işlemiş bulunduğunun ortaya çıkması, hamal annelikle dünyaya getirilen evlatların selametlerine müteallik kaygıları artırdı.
Zayıfları amaç almak
Çocukların selametlerinin yanında hamal annelerin üvey ana ajansları kabilinden sömürme edildikleri ve aşırı biçimsiz şartlarda tutulduklarına müteveccih sömürme olup bitenleri de yayılıyor.
Finansal ve maşeri adına cılız vaziyetteki hanımlar hamal üvey ana ajansları düşüncesince birer amaç olabiliyor. mesela Ukraynada müşterek hamal ana 20 bin dolara genişliğinde servet kazanabiliyor - bu da ülkedeki averaj salname gelirin sekiz katına balya geliyor.
Fakat kimi ajanslar, koydukları sert kurallarına uymamaları yerinde yahut az yapmaları biçiminde hamal annelere servet ödemeyi reddedebiliyor.
Bu çeşit örnekler sonrası biçimsiz muamelelerin yayılmasından düşünce duyan kimi ülkeler, hamal anneliği ağız ağıza zecren gelişmekte bulunan hamal üvey ana sektörlerini sonlandırdı. Birleşmiş Milletler (BM) güzeşte sene "kar üzere hamal üvey ana yapılması (…) çoğu kez döl satmaya eşdeğerdir" uyarısında bulunmuştu.
Sağlık turizminin artışı
Sorunlardan biri, hamal anneliğe müteallik yasaların tarihsel, kültürel ve maşeri nedenlerle ülkeden ülkeye şişman farklılıklar göstermesi.
Almanya ve Fransa kabil kimi devletlerde hamal üvey ana hanımefendilerin haysiyetini çiğneyen, onları başkalarının faydası düşüncesince kullanan müşterek yürütüm adına görülüyor. Bu sebepten yürütüm ağız ağıza yasak.
İngiltere kabil kimi devletlerde ise müşterek kadının bambaşka müşterek hanıma hediyesi adına görülüyor ve çabucak hamal annenin keyif harcamalarının karşılandığı müşterek biçimde yapılmasına müsaade veriliyor.
Rusya, Ukrayna ve ABDnin California eyaletinde ise hanımefendilerin öz iradesiyle yapacağı tercihlerin, hanımefendilerin özgürlüğünü sağlayacağı düşüncesiyle kar gayeli hamal anneliğe müsaade veriliyor.
Bazı devletlerde ise düşünce donör müşterek biçimde bu mevzuda tek kodifikasyon bulunmuyor. mesela Kenya ve Nijerya.
Ülkeler ortada kanuni tensikat ilişkin şişman farklılıklar olması, hamal anneliğin "sağlık turizminin" pop müşterek formuna dönüşmesine sefer açtı.
Taşıyıcı anneliğe müsaade verilmemiş yahut mahsus kısıtlamaların bulunduğu ülkelerden insanlar, kanuni düzenlemelerin hâlâ şen bulunduğu yahut tek düzenlemenin olmadığı devletlere tedricen oradaki hamal annelerden döl sahibi olmayı yeğleme etmeye başladı.
Son senelerde aşırı sayıda ikiz Hindistan, Tayland, Kamboçya ve Nepal kabil devletlere atak etmeye başlayınca bu ülkeler, vatandaşlarının sömürüldüğü endişesiyle kliniklerini kapatmaya başladı.
Fakat müşterek ülkede yasaklanması, bu mevzuda müşterek kodifikasyon sıfır bambaşka devletlerin popülerleşmesine sefer açıyor.
Yasal sorunlar
Yoksul ülkelerdeki hanımefendilerin sömürülmesi ve evlatların metalaştırılması üzerine ağırbaşlı töre bilimi bilimi sorular bulunuyor. Bunun yanında keyif turizmi kanuni çıkmazlara da sefer açabilir.
Bazı devletler hamal anneyi kanuni ana adına tanırken öbür devletler bunu arzu fail anne babaları veladet anından itibaren ege adına görüyor.
Bazen de dü ülkenin de çocuğa yurttaşlık vermediği, evlatların haymatlos (haymatlos) kalmış bulunduğu ahval yaşanıyor.
Örneğin 2008de Hint müşterek hamal anneye doğan Manji bebek, Japon ebeveynlerinin gebelik sürecinde boşanması zımnında türel müşterek boşlukta kalmıştı.
Boşanmanın peşi esna Manjiyi, hamal ana de, yumurtasını affeden ana de istememişti. Japon ata evladı istese de Hindistan yasalarının evlenmemiş olanların evlat edinmesine müsaade vermemesine takılmıştı.
Bebeğin Hintçe konuşmayan babaannesi torununa beslemek düşüncesince Hindistana giderken, hamal üvey ana merkezindeki etibba da babanın bebeğin dirim bilimsel babası olması zımnında evlat edinmesinin istenmesinin realist olmadığına özen çekmişti.
Bu halde küsurat müşterek çocuk, kendisini talip ailenin yanına götürülürse o ülkedeki yetkililerin bambaşka ülkede gerçekleşen hamal anneliğin uygulanan olup olmadığına değişmeyen vermesi gerekiyor.
Çoğu diyar çocuğun iyiliğini ön planda tutuyor. Bu sebepten yetkililer çoğu kez anlaşmayı onama buyurmak mecburiyetinde kalırken diyar haricinde gerçekleşmiş olabilecek sömürülere de menfez yummuş oluyor.
Uluslararası müşterek barışma olabilir mü?
Hükümetlerararası müşterek bina bulunan Lahey Uluslararası hususi Hukuk Konferansı, kişilerin bambaşka ülkelerdeki hamal annelerden ehil oldukları ufaklıklara müteallik insicamlı kavait içeren müşterek arsıulusal kodifikasyon etme ihtimalini değerlendiriyor.
Fakat devletlerin hamal anneliğe müteallik tutumlarının son adım değişik olması zımnında bu mevzuda arsıulusal müşterek anlaşmaya ulaşmak ağır olabilir.
Taşıyıcı anneliği zecrî yahut kısıtlayan devletlerin hakeza müşterek anlaşmayı imzalamasının beklenen olmaması zımnında hakeza müşterek barışma yaşama geçemeyebilir.
Bu da yetkilileri aşırı ağır müşterek durumla dirlik karşıya bırakıyor: Küresel hamal üvey ana pazarı değişik ülkelerdeki kanuni düzenlemelerinin tutarsızlığı zımnında aceleci müşterek biçimde büyüdü ve bu farklılıklar zımnında yetkililer çarpıcı müşterek biçimde kodifikasyon yapmakta zorlanıyor.
Taşıyıcı üvey ana kişilerin döl özlemini giderebilir tek ayrımsız sürede en himayesiz kişilerin sömürülmesine de sefer açabilir.
Taşıyıcı anneliğin popülerliği arttıkça bu kanuni ve töre bilimi bilimi çıkmazların yarattığı bası da artacak. Pandoranın kutusu açıldı ancak hususiyet buna cevap vermeyi başaramadı.
Bu yazı hakkında
Bu çözümleme BBC tarafından, BBCde çalışmayan ve dalında bilirkişi bulunan müşterek insana yazdırılmıştır.
Dr. Claire Fenton-Glynn, Cambridge Üniversitesinde hususiyet eğitimi vermekte ve döl hakları, karı hukuku ile arsıulusal insanoğlu hakları hukuku ilişkin uzman. Twitter hesabını buradan strateji edebilirsiniz.
Eleanor Lawrie kabilinden düzenlenmiştir. İngiltere, Anne, Sağlık
#TR_Slot_200_1, #TR_Slot_200_2 { "Roboto",?sans-serif !important; font-style: alışılagelen !important; font-weight: bold; }